“Natuurlijk praten mensen achter je rug”

The orchestra

“Natuurlijk praten mensen achter je rug”

Achter de schermen van de moordende concurrentie in de muziekwereld

Gepubliceerd door Davidsfonds op 14 september 2023

The Orchestra is een tragikomische muzikale serie die zich afspeelt in en rond een Deens symfonieorkest. De satire biedt een kijkje achter de schermen van het orkest en de complexe verhoudingen tussen de muzikanten. In de schijnbaar serene wereld van het orkest blijkt een broeinest van intriges te schuilen. Op 28 september vindt de Belgische première van de eerste twee afleveringen plaats in De Bijloke. Dankzij een eerste samenwerking tussen Davidsfonds en aanbieder Lumière kan jij het voordelig meemaken, klik hier voor alle informatie. 

Achter je rug

The Orchestra biedt een zowel komische als serieuze inkijk in de regels, hiërarchieën en rivaliteiten achter de schermen van het Copenhagen Symphony Orchestra. In de trailer valt op dat de competitie behoorlijk fel is. Hoe realistisch is dat beeld? En hoe gaan jullie daarmee om?

Déborah: “Als sopraan is de competitie in de operawereld extreem. Er zijn zo’n 200 tot 300 professionele sopranen die voor bijna evenveel plekjes vechten als enkele tientallen tenoren, bassen en mezzo-sopranen. Velen beginnen met grote verwachtingen en dromen, maar worden geconfronteerd met de harde realiteit en hun eigen grenzen. Bovendien is de concurrentie niet echt zichtbaar, concurreren gebeurt op een zeer manipulatieve en stiekeme manier. Daarnaast moet je het financieel volhouden, want wedstrijden, opleidingen en accommodaties zijn duur.”

Daniel: “In ons trio proberen we vooral van het moment te genieten en ervaren we geen ernstige problemen. Maar ik weet dat in sommige grotere orkesten de onderlinge relaties tussen verschillende secties en musici onder spanning staan. Die dynamiek toont de tragiek van ons beroep. Het is droevig dat mensen zich zo laten meeslepen en zich verliezen in concurrentie, in plaats van zich te concentreren op waar het werkelijk om draait: muziek maken en plezier hebben.”

Monika: “Ik ben me bewust van de competitieve aard van de muziekwereld. Toch probeer ik me weg te houden van intriges en drama. Je weet dat mensen achter je rug praten, maar het draait om hoe je ermee omgaat.”

Speelt die concurrentie voornamelijk in grote orkesten, of komt het ook voor in kleinere ensembles?

Daniel: “Grotere orkesten beoordelen vooral het niveau van de muzikant. Bij kleinere ensembles, afhankelijk van de dirigent, wordt er ook gekeken of iemand goed binnen de groep past. Een muzikant kan technisch geweldig zijn, maar persoonlijkheidsproblemen hebben. Daarom komen in kleinere ensembles proefperiodes tegenwoordig vaker voor. Het gaat niet langer alleen om muzikaal presteren, maar ook om de sociale dynamiek.”

Een zekere mate van drama

The Orchestra gaat ook over de specifieke dynamiek van een orkest. Zijn er bepaalde dynamieken die jullie hopen terug te zien in de serie? Welke aspecten moeten kijkers begrijpen?

Daniel: “De eerste twee afleveringen hebben een nogal donkere ondertoon. Ik hoop dat ook de mooie aspecten van onze wereld in beeld komen. Hoewel er competitie is, blijft het een inspirerende en mooie omgeving. Hopelijk komt dat plezier ook naar voren in de serie.”

Monika: “Natuurlijk moet een tv-serie een zekere mate van drama hebben om te boeien. Als alles perfect is, interesseert het geen kat. Ik hoop dus op een gebalanceerde weergave. Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking van de internationale context binnen het orkest, aangezien muziek op dit niveau altijd een zeer internationale aangelegenheid is.”

Zet je ego opzij

Hoe groot is de rol van muziek in een serie? En misschien zeker in The Orchestra?

Déborah: “De muziekkeuze heeft een grote impact op elke film. Het draagt bij aan de stemming, het ritme en de algehele presentatie van de serie. Het weerspiegelt de smaak van de makers en leidt de kijkers naar volgende scènes. Als operazangeres ben ik ook een soort actrice. Emoties overbrengen gaat gemakkelijker als ik een muzikaal patroon volg.”

Wat is het verschil tussen filmmuziek en klassieke stukken in een orkest spelen? Biedt filmmuziek spelen een andere vorm van expressie dan traditionele uitvoeringen?

Déborah: “De soundtrack voor een film spelen is volledig anders dan een klassiek stuk in een orkest. Zowel Daniel als ik hebben er ervaring mee. Je moet precies spelen volgens het beeld en het ritme van de partituur. Het vergt perfectionisme en geeft nauwelijks vrijheid voor interpretatie. In een film staat de muziek ten dienste van het beeld.”

Daniel: “Je zit op je stoel met een koptelefoon op, je luistert naar de metronoom en soms kun je jezelf niet eens horen, je moet gewoon op het juiste moment de juiste noten spelen. In termen van creativiteit is het eigenlijk saai, maar het eindresultaat maakt dat ruimschoots goed. Dus je zet je ego opzij en geniet van de show.”

Een nieuw publiek

Welke muziek hebben jullie gekozen voor het optreden na de première van The Orchestra?
Daniel: “Laat ons eerst duidelijk maken dat onze ensemble-dynamiek anders is dan wat je in de afleveringen ziet (lacht). We hebben specifieke stukken gekozen uit de serie, en ook werken die de sfeer van de afleveringen overbrengen, zoals Peer Gynt en Brahms.”

Welk effect hopen jullie dat de serie zal hebben op de kijkers? 

Monika: “Ik hoop simpelweg dat de serie meer mensen warm maakt voor klassieke muziek.”

Déborah: “Precies, ik hoop dat het een nieuw publiek aantrekt en tegelijkertijd inzicht biedt in een anders gesloten wereld. Ik hoop dat kijkers zich kunnen identificeren met de personages en realiseren dat musici vergelijkbare doelen nastreven als iedereen. En dat de serie zo begrip voor het menselijke aspect achter de artistieke prestaties opbrengt.”

Labels: Cultuurregio Thema | hoofdthema Thema | subthema Kunst & Cultuur Thema | subthema Mens & Maatschappij Thema | subthema Religie & Zingeving Thema | subthema Taal Vaste organisatie-brede koepelactiviteit


De boeken van Jos Vandervelden

9789022340653.jpg

De mooiste geschiedenis van België

9789002268649.jpeg

Op reis met Vlaamse meesters

9789022340639.jpg

De verborgen geschiedenis van Vlaanderen

9789022340646.jpg

De verloren geschiedenis van Vlaanderen