Symfonieorkest Vlaanderen zet jonge componist op de kaart naast Stravinsky

symfonieorkest vlaanderen ward de jonghe

Symfonieorkest Vlaanderen zet jonge componist op de kaart naast Stravinsky

Ward De Jonghe componeert stuk voor Symfonieorkest Vlaanderenv

Gepubliceerd door Davidsfonds op 4 mei 2022

De SOV Composers’ Academy is een initiatief van Symfonieorkest Vlaanderen waarbij jonge componisten de kans krijgen om een stuk te schrijven voor een concertreeks. Voor de Petroesjka-concerten van Symfonieorkest Vlaanderen componeerde Ward De Jonghe (°1990) van het Koninklijk Conservatorium Gent zijn stuk Ansatz. Van 5 t.e.m. 22 mei bewonder je deze concertreeks mét compositie van Ward in een concertzaal in jouw buurt.

Foto onderschrift: Ward De Jonghe (links), componist Daan Janssens (recht). Ward  componeert een stuk voor Symfonieorkest Vlaanderen. Copyright: Wouter Maeckelberghe.

Dag Ward, twee jaar geleden deed je auditie voor de SOV Composers’ Academy. Hoe ging dat in zijn werk?

Tijdens mijn auditie ging ik in gesprek met een jury van het orkest. Ik moest er nog geen partituur voorleggen, maar wel een idee. Twee weken later in februari 2020 kreeg ik te horen dat ik een stuk mocht componeren voor het symfonieorkest. Ik begon direct te schrijven, want in oktober zou mijn stuk opgevoerd worden. Maar helaas heeft dat seizoen nooit plaatsgevonden, door corona. Ook de workshops die gepaard gaan met de SOV Composers’ Academy, gingen niet door. Die workshops zorgen ervoor dat je niet onvoorbereid aan je stuk begint en dat je begeleid wordt in het proces.

Wij mochten een kijkje nemen bij de repetitie van ‘Petroesjka’,waar Ward De Jonghe een stuk voor componeert.

Je schreef dus oorspronkelijk geen stuk voor de Petroesjka-concerten?

Op het moment dat ik voor de eerste keer aan mijn stuk schreef, moest ik een compositie maken die paste bij de concertreeks van toen: Sibelius 5. Ik was druk aan het schrijven, tot in maart alles stilviel. Eerst werden de workshops geschrapt, nadien is het concert van Sibelius afgezegd. Ik heb het stuk nooit verder afgewerkt.

We begonnen met een nieuw programma met muziek van Mozart. Ik begon een nieuwe compositie te schrijven die binnen mijn eigen stijl viel, maar die ook bij Mozart paste. Ook die concertreeks werd uitgesteld.

Voor het concertseizoen van ’21-’22 zat ik samen met de artistieke coördinator van Symfonieorkest Vlaanderen en overliepen we welke concerten dit jaar op het programma stonden. Ik zag Petroesjka staan en was verkocht. Petroesjka van Stravinsky is zo’n prachtig stuk en wordt gespeeld met zo’n groot orkest: dat gaf mij heel veel mogelijkheden. Tegelijkertijd was het voor mij een uitdaging om voor zoveel mensen een compositie te schrijven.

Symfonieorkest Vlaanderen oefent het stuk ‘Ansatz’ van Ward.

Ben je voor Petroesjka terug opnieuw beginnen schrijven?

Ja. Ik was niet ontevreden over mijn eerdere stukken, maar wilde met een frisse blik beginnen aan iets nieuws. Ik heb die kans dan ook gegrepen. Toch heb ik voor mijn derde stuk beslist om geen expliciete link te maken naar het programma, naar Stravinsky of Rachmaninov, omdat ik altijd vreesde dat het weer uitgesteld zou worden. Ik heb geen motieven overgenomen van Stravinsky en baseerde me ook niet op het verhaal van de marionet die tot leven komt.

Symfonieorkest Vlaanderen oefent het stuk ‘Ansatz’ van Ward.

Als je je niet gebaseerd hebt op Petroesjka, waar haalde je dan wel je inspiratie vandaan?

Toen ik begon te schrijven, had ik net een gedicht van de Spaanse dichter Lorca gelezen. Het beschrijft ondermeer de kleur van de nachthemel en hoe de maan als een gigantisch schip de paarse wolken in twee lijkt te klieven.Nu is er geen expliciete link meer naar dat gedicht, maar het was wel een beginpunt van mijn compositie.

Daarnaast was er ook een muzikaal startpunt dat me inspireerde tijdens het schrijven: een motiefje van vier noten. In de optel naar de eerste maat zit het motiefje helemaal verdoken bij de tweede violen, terwijl wel het volledige orkest speelt. Maar het motief komt regelmatig terug. Soms aan de oppervlakte als kort melodietje, soms verdoken. Soms snel, soms traag. Helemaal op het einde speelt een trompet het motiefje heel duidelijk. Dat is de basis geweest van mijn stuk en daarnaar verwijst de titel. Ansatz: begin of aanzet.

Wil je Ward De Jonghes compositie zelf bewonderen? Symfonieorkest Vlaanderen speelt ‘Ansatz’ tijdens de ‘Petroesjka’-concerten. Van 5 t.e.m. 22 mei in een concertzaal in jouw buurt. Met je Davidsfonds-lidkaart geniet je 10% korting op het concert van 5 mei in Concertgebouw Brugge en 16 mei in BOZAR Brussel als je mailt naar tickets@symfonieorkest.be met vermelding van je lidkaartnummer. Meer info en speeldata.

Coverfoto: Ward De Jonghe (links), componist Daan Janssens (recht). Ward  componeert een stuk voor Symfonieorkest Vlaanderen. Copyright: Wouter Maeckelberghe.

Labels: Cultuurregio Thema | hoofdthema Thema | subthema Kunst & Cultuur Thema | subthema Mens & Maatschappij Thema | subthema Religie & Zingeving Thema | subthema Taal Vaste organisatie-brede koepelactiviteit


De boeken van Jos Vandervelden

9789022340653.jpg

De mooiste geschiedenis van België

9789002268649.jpeg

Op reis met Vlaamse meesters

9789022340639.jpg

De verborgen geschiedenis van Vlaanderen

9789022340646.jpg

De verloren geschiedenis van Vlaanderen