Persbericht: Davidsfonds Junior Journalist-wedstrijd bevordert leesplezier en verdeelt voor bijna 60.000 euro aan boekenpakketten

Junior Journalist.png

Gepubliceerd door Davidsfonds op 22 november 2023

In een tijd waarin digitale media de overhand lijken te hebben, blijft lezen van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van jonge geesten. Davidsfonds erkent het belang van leesbevordering en organiseert daarom voor de 38ste keer Junior Journalist, een initiatief dat bovenop het aanmoedigen van schrijftalent, ook de liefde voor lezen wil stimuleren bij jonge generaties.

Wedstrijd met finale in het Vlaams Parlement

Junior Journalist is een jaarlijks terugkerend evenement. De wedstrijd wordt gespeeld volgens leeftijdscategorie en is gericht op leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar in het basisonderwijs en het eerste tot het zesde jaar van het secundair onderwijs. De wedstrijd moedigt leerlingen aan om hun creativiteit en schrijfvaardigheden te ontwikkelen door hen uit te dagen om een artikel te schrijven over een zelfgekozen onderwerp, dit jaar binnen het thema “Oost West, Thuis Best ?!”.

De winnaars van de lokale voorrondes worden uitgenodigd voor de nationale prijsuitreiking in het Vlaams Parlement op 21 april ‘24. Een niet te missen finale waarop ouders, familie en leerkrachten worden uitgenodigd. Voor elke van de vier leeftijdscategorieën wordt de nationale top 3 verkozen en wordt een mooie prijzenpot verdeeld.

Een Win-Win van bijna 60.000 euro

Ook dit schooljaar nemen weer meer dan 100 scholen doorheen het hele land met één of meer klassen deel aan de lokale voorrondes. De winnaars worden verkozen door een jury van geëngageerde vrijwilligers samengesteld door de lokale Davidsfonds afdeling.

Zo schenken we met Davidsfonds in Vlaanderen en Brussel voor bijna 60.000 euro boeken aan scholen en leerlingen, waarbij elk van de pakketten bestaat uit zorgvuldig geselecteerde, recente titels die aansluiten bij de leeftijdscategorie en interesses van de winnaars.

Creativiteit aanmoedigen door te schrijven en te lezen

“We geloven sterk in de kracht van lezen en willen jonge mensen aanmoedigen om niet alleen schrijftalent te ontwikkelen, maar ook hun verbeelding te voeden door middel van boeken,” zegt Kris Opdedrynck, algemeen directeur Davidsfonds. “Met de genereuze bijdrage aan boekenpakketten hopen we niet alleen de winnaars te belonen, maar ook de liefde voor lezen te versterken binnen de bredere gemeenschap.”

Cultuur beleef je samen, en dat begint in je eigen omgeving

Wat deze wedstrijd nog specialer maakt, is de betrokkenheid van de vele lokale Davidsfondsafdelingen. Deze afdelingen spelen een essentiële rol bij het mobiliseren en inspireren van scholen en leerlingen om deel te nemen aan deze opwindende schrijfwedstrijd.

Elk jaar nodigen honderden Davidsfondsafdelingen scholen uit hun regio uit om deel te nemen aan Junior Journalist. Ze fungeren als verbindingspunten tussen de lokale gemeenschappen, scholen en de organisatie op nationaal niveau. Door actieve promotie en het bieden van ondersteuning stimuleren deze afdelingen een breed scala aan scholen om deel te nemen, waarbij ze jonge schrijvers aanmoedigen om hun stem te laten horen en hun schrijftalent te ontwikkelen.

De betrokkenheid van lokale afdelingen gaat verder dan alleen het uitnodigen van scholen. Ze kunnen ook workshops organiseren, ervaren schrijvers en journalisten uitnodigen voor inspirerende lezingen of zelfs mentorprogramma’s opzetten om de deelnemers te begeleiden bij het ontwikkelen van hun schrijfvaardigheden. Op deze manier wordt de wedstrijd niet alleen gezien als een eenmalige gebeurtenis, maar als een katalysator voor blijvende interesse in literatuur en schrijven bij jongeren.

Taal als kracht voor morgen

Door Junior Journalist lokaal te ondersteunen, dragen de Davidsfondsafdelingen bij aan de bredere missie van Davidsfonds om het leesplezier en schrijftalent bij de jongeren te bevorderen. Ze bieden een platform voor jonge schrijvers om zichzelf uit te drukken en moedigen zo de ontwikkeling van vaardigheden aan die niet alleen nuttig zijn binnen de context van de wedstrijd, maar ook in hun verdere culturele, academische en professionele leven. Hiermee versterken we met Davidsfonds de band tussen cultuur, onderwijs en gemeenschap op een inspirerende en educatieve manier.

Meer informatie over Junior Journalist en hoe deel te nemen is te vinden op de officiële website van Davidsfonds en op www.juniorjournalist.be