Persbericht: Primeur in 147 jaar Davidsfonds-geschiedenis: vier afdelingen slaan de handen in elkaar

Europa_hoehoutgoudwordt_shutterstockfoto.jpg

Gepubliceerd door Davidsfonds op 4 oktober 2022

4 oktober 2022 - TIENEN, HOEGAARDEN, BIERBEEK, GLABBEEK. Voor het eerst slaan vier verschillende afdelingen van de socio-culturele organisatie Davidsfonds de handen in elkaar om samen een cursusactiviteit te organiseren. Een primeur in 147 jaar Davidsfonds-geschiedenis.

Sinds het ontstaan van Davidsfonds in 1875 groeiden de lokale afdelingen binnen de socio-culturele organisatie. In iedere afdeling zetten vrijwilligers zich in om een gevarieerd cultureel programma samen te stellen voor cultuurliefhebbers in de buurt. Ondertussen telt Davidsfonds meer dan 350 lokale afdelingen verspreid over heel Vlaanderen en Brussel.

Samenwerkingen met andere afdelingen en organisaties gingen de vrijwilligers daarbij niet uit de weg. Ook niet bij de cursusactiviteiten van Davidsfonds Academie, het kenniscentrum binnen Davidsfonds dat verantwoordelijk is voor de planning van cursussen in heel Vlaanderen en Brussel. Maar een samenwerking van vier afdelingen tegelijk binnen Davidsfonds Academie was tot nu toe ongezien. “We zijn trots dat onze afdelingen de handen in elkaar slaan. Zo kunnen we onze werking nog meer versterken. We zijn er zeker van dat veel mensen dat ook merken. Onze activiteiten staan namelijk open voor iedereen”, vertelt Algemeen Directeur Kris Opdedrynck.

Davidsfonds in Tienen

Om de werking in de omgeving van Tienen te versterken, namen Davidsfonds Academie en hun Tiense vrijwilligers contact op met Davidsfonds-vrijwilligers uit Hoegaarden, Bierbeek en Glabbeek. Zij antwoordden enthousiast op het voorstel om samen te werken. De cursussen worden voortaan ondersteund door vrijwilligers uit verschillende afdelingen. “Onze vrijwilligers uit Tienen, Hoegaarden, Bierbeek en Glabbeek zetten met deze samenwerking het Davidsfonds-motto ‘Cultuur beleef je samen’ extra kracht bij. We zijn blij dat we hen vanuit Davidsfonds Academie extra kunnen ondersteunen om dit initiatief tot werkelijkheid te brengen”, zegt directeur van Davidsfonds Academie An Dodion. Daarnaast blijven Davidsfonds Hoegaarden, Bierbeek en Glabbeek hun eigen lokale verenigingswerking enthousiast verderzetten.

Bij de lokale Davidsfonds-afdelingen zijn ze blij met het nieuwe initiatief om de krachten te bundelen bij cursussen in de buurt. “De cursussen worden nationaal gepromoot, en dat is belangrijk, maar de actieve regionale onderbouw is minstens even cruciaal en verhoogt de betrokkenheid des te meer”, voegt plaatselijke gangmaker-vrijwilliger Théo Meyvis toe.

Het eerste initiatief van Davidsfonds Tienen, Hoegaarden, Bierbeek en Glabbeek

In de eerste cursus die de afdelingen samen organiseren onder de titel ‘Wanneer hout goud wordt!’ brengt historicus Sander Berghmans het verhaal over de transformatie van de Zuid-Nederlandse bossen in de achttiende en negentiende eeuw. Afspraak op maandag 21 en 28 november van 14 tot 16 uur in CC De Kruisboog in Tienen. Meer info en inschrijven op davidsfonds.be/academie.