Persbericht: Davidsfonds, Taalunie en Xpair Communication reiken allereerste Taal is Toekomst-trofee uit

Taal is Toekomst finale.jpg

Persbericht: Davidsfonds, Taalunie en Xpair Communication reiken allereerste Taal is Toekomst-trofee uit

“Photovoice verlaagt drempels om Nederlands te leren”

Gepubliceerd door Davidsfonds op 5 november 2023

De allereerste Taal is Toekomst-trofee ging afgelopen weekend naar Photovoice, een project van Katrien Mertens en Liesbeth Spanjers. Taal is Toekomst biedt een platform aan creatieve en innovatieve initiatieven die zoveel mogelijk mensen een geweldige goesting geven in het Nederlands. Meer dan vijftig initiatieven dongen mee naar de eindoverwinning. De jury prees Photovoice omwille van de laagdrempelige instap en de sociale impact.

Zes finalisten stelden zaterdag in De Hoorn in Leuven hun Taal is Toekomst-project voor. Stuk voor stuk toonden ze de kracht van taal aan als middel om mensen te verenigen. Daar is het Taal is Toekomst immers om te doen: het Nederlands op een warme en aangename manier promoten. Het is een uitnodiging om onze taal beter te beheersen. Want wie Nederlands kent of leert, krijgt immers de sleutel in handen om onze cultuur, onze geschiedenis, onze emoties en onze dromen, maar vooral onze toekomst uit te bouwen en te delen. Redenen genoeg dus voor Davidsfonds, de Taalunie en Xpair Communication om samen de Taal is Toekomst-trofee in het leven te roepen.

Waarom een Taal is Toekomst-trofee?

“Taal is overal. Aan trofeeën ook geen gebrek. Waarom dan nog een Taal is Toekomst-trofee? Omdat de kennis van het Nederlands achteruit boert. En als we elkaar slecht verstaan verkleint de kans dat we beste vrienden, beste collega’s, beste buren worden. Dat is jammer. Dat knaagt aan onze toekomst. Daarom zochten we leuke ideeën die het Nederlands sexy maken en zo mensen bijeenbrengen – wat de missie is van onze cultuurorganisatie. Want draai of keer het zoals je wil, taal is het cement van onze cultuurgemeenschap”, zegt Kris Opdedrynck, algemeen directeur van Davidsfonds.

Dirk Remmerie van Xpair Communication vult aan: “De kennis van het Nederlands zit inderdaad in woelig water. Alle recente lees- en taalvaardigheidsstudies tonen aan dat het niveau van het Nederlands achteruit gaat. Nochtans hebben we taal meer dan ooit nodig, en dan heb ik het niet per se over een hypercorrecte taalbeheersing of het afstraffen van fouten met een betweterig vingertje. Natuurlijk is het heerlijk genieten van topliteratuur en goedgeformuleerde gedachten, maar ook in een meer bescheiden context verricht onze taal wonderen. Hoe meer facetten van het Nederlands je beheerst, hoe lager drempels worden en hoe sneller je contact maakt met anderen. Het spreken van een en dezelfde taal zet deuren open naar meer professionele kansen, een grotere mediawijsheid en zelfontplooiing. Nederlands zorgt er met andere woorden voor dat je sterker in je schoenen staat.”

Photovoice

De vakjury bestaande uit de Nederlandse zanger, schrijver en dichter Rick de Leeuw, schrijfster Brigitte Raskin, Gitt Smans (De Verhalenweverij), Kris Opdedrynck (Davidsfonds), Dirk Remmerie (Xpair Communication) en Marc Paredis (Taalunie) was onder de indruk van de kwaliteit en de diversiteit van de inzendingen. “Ze getuigen stuk voor stuk van een aanstekelijke passie voor taal en een warm engagement.” De jury koos na rijp beraad voor Photovoice van UCLL-docenten Katrien Mertens en Liesbeth Spanjers. Katrien Mertens licht het project toe: “Het begint met een positief thema – in ons project was dat ‘wat ons gelukkig maakt’. De deelnemers maken voor hen betekenisvolle foto’s rond dat thema en schrijven er hun verhaal bij. Een ideale manier om bijvoorbeeld anderstalige nieuwkomers te motiveren het Nederlands onder de knie te krijgen, maar het idee kan ook andere doelgroepen inspireren. Met de foto’s hebben we in ons project ook een expositie gemaakt.”

Tweemaal prijs

Katrien Mertens ontving niet alleen een originele cartoon van Lectrr, maar mag de komende twee jaar rekenen op ondersteuning van Davidsfonds, Xpair Communication en de Taalunie om het project te professionaliseren en een bredere bekendheid te geven. “Eerstdaags zitten we met de winnaar samen om te onderzoeken hoe we, samen met onze partners de Taalunie en Xpair Communication, het project op maat kunnen ondersteunen en naar een hoger niveau tillen”, zegt Kris Opdedrynck. “Op die manier willen we dat Photovoice een zo breed mogelijk publiek bereikt en inspireert. Dat maakt deze trofee zo uniek: het is geen schouderklopje dat een punt achter iets zet, maar de start van een nieuw avontuur.”

Labels: Cultuurregio Thema | hoofdthema Thema | subthema Kunst & Cultuur Thema | subthema Mens & Maatschappij Thema | subthema Religie & Zingeving Thema | subthema Taal Vaste organisatie-brede koepelactiviteit