logoprint

Davidsfonds vzw - Sluisstraat 79 bus 03.01 - 3000 Leuven - tel.: 016/310.600 - fax: 016/310.608 - info@davidsfonds.be
 

 

Share Instagram: davidsfonds.cultuurnetwerk

Vlaanderen: Verbeelding werkt
Activiteiten

Wie zijn we | Bestuur Activiteiten | Inschrijven op de activiteitenmailing


Bocholt [Maasland]




LEESKRING BLADGOUD


Datum :
Maandag 25 januari om 13u30


Omschrijving :

VERSLAG GEMAAKT DOOR: JOSÉE HEYLEN
DATUM EN PLAATS VAN BESPREKING: 25 JANUARI 2021 ONLINE
BOEK: DE ONTEMBARE
AUTEUR: GUILLERMO ARRIAGA
JAAR VAN EERSTE DRUK: MEXICO 2016, NED. VERTALING 2019, VERTAALD DOOR EUGENIE SCHOOLDERMAN EN PETER VALKENET.

1. Wat was jouw eerste indruk van dit boek?
Het is, zoals gezegd, echt een dik boek. Gelukkig heb ik het tijdig afgehaald.

2. Wat weet je over de schrijver?
Ik wist alleen dat hij Spaanstalig is, aan zijn naam te zien.
Hij is geboren in 1958 in Mexico-stad. Hij is ook bekend als scenarioschrijver. Hij was emotioneel erg betrokken bij het verhaal. Hij zegt ook dat hij de meeste gebeurtenissen in het boek die zich afspelen in Mexico-stad zelf beleefd heeft. Ook zijn levensomstandig-heden komen overeen met die van het hoofdpersonage van het boek. Van oorsprong was hij katholiek, maar hij bleef dat niet. Hij wilde, gesteund door het leven van zijn ouders, wel bijdragen aan het verbeteren van de samenleving.

3.Wat is de sfeer van het boek?
De sfeer is verre van gezellig. Het boek loopt over van geweld en misdaad en viezigheid, tenminste het deel dat zich afspeelt Mexico- stad. Normaal gezien leg ik zo’n boek al vlug opzij. Waarom kon ik hier toch in verder gaan? Het moet zijn omdat het hoofdpersonage zo jong is, hij is dus nog niet wijzer.

4.Personages.
-Juan Guillermo is het hoofdpersonage van het ene verhaal. Nadat zijn broer Carlos, zijn ouders en inwonende grootmoeder overleden zijn, staat hij er alleen voor. Hij is dan veertien jaar oud.
-Fang, de wolf die hij overneemt van de buren.
-Chelo, het meisje waarop hij verliefd is.
-Sergio Avilés de la Garza, de dompteur, die Juan Guillermo helpt bij het temmen van de wolf Fang en het bekomen van het nagelaten fortuin van zijn broer Carlos.
-de goede jongens, waaronder Humberto, een groep extreemrechtse, ultrakatholieke jongeren, gesteund door een priester: vader Arturo. Zij trekken ten strijde tegen de vijanden van God: deze jongens zijn helemáál niet goed, integendeel, je zou zoals de schrijver, voor minder het geloof verliezen, als je ze bezig ziet. (De schrijver stelt, door deze groep hier zo op te voeren, het katholicisme wel in een heel erg negatief daglicht.)
- Zurita en zijn mannen, corrupte politieagenten.
- de vrienden van Juan Guillermo met bijnamen als Woeste Bever, de Gek, de Waterlander, de Eend,

In het andere verhaal heb je, in het hoge noorden van Canada:
-Amaruq Mackenzie, een jonge Inuit (en Chuck en Kenojuac, zijn ouders) de wolvenjager.
- de wolf Nujuaqtutuq leider van een roedel.
- Robert Mackenzie (ing bij aanleg van pijpleiding)zorgt voor Nujuaqtutuq nadat Amaruq gestorven is. Adopteert de kinderen van de volgende persoon:
- Waanzinnige (of tenminste onevenwichtige) dierenarts + plus twee dochtertjes en een zoontje; oudste dochtertje: Patricia.

5.Thema’s.
Het leven van jonge mensen in Mexico-stad. Misdaad, corruptie, moord. De dood in allerlei opzichten. Verlies. Wraak. Liefde en vriendschap. Van vriendschap gesproken: weet je dat ik Sergio Avilés niet betrouwde? Ik dacht die gaat er op het eind nog met al het geld vandoor!

6. Sociale, politieke en culturele achtergronden.
Sociale: de omstandigheden in een volksbuurt in een wereldstad worden akelig goed weergegeven.
De twee verhaallijnen van het boek spelen zich af in verschillende culturen; nl die van de Inuit in het noorden van Canada en die van stadsbewoners in Mexicostad.

7.Verhaallijnen en spanningsopbouw.
Twee verhalen, wisselen af en bovendien zijn er talloze tussenvoegsels van allerlei aard: wetenswaardigheden, oud mythische gegevens, poëtische, gevoelige herinneringen aan de ouders(p.367). En ook filosofische, zoals onderstaande.

het leven is die lijn van licht
die tussen het niets en het niets hangt
we springen van de duisternis naar de duisternis
de steen wil eeuwig steen zijn en de tijger een tijger
we willen eeuwig licht zijn
maar we doven uit

De spanning blijft behouden doordat er zeer dikwijls, zelfs in één hoofdstuk wordt overgegaan naar de andere verhaallijn. Ook zijn de hoofdstukjes kort. Je blijft lezen.

8.Vertelperspectief.
Het verhaal van Juan Guillermo is een ik-verhaal, het andere is het relaas van een alwetende verteller.

9.Taal en stijl.
- Moeilijke woorden of zinsbouw: de taal van de Inuit versta ik niet maar verder zag ik geen moeilijkheden.

-Schrijfstijl: Helemaal niet chronologisch. Wel beeldend en duidelijk. Vlotte dialogen. Niet poëtisch, eerder zakelijk, behalve soms in de tussenvoegsels. Dit boek “De ontembare” is ruw en heel rauw, zonder verfijning van bijv. metaforen. Men begrijpt wel dat deze stijl van nature past bij het onderwerp.

10.Keuze van de de titel.
De ontembare, slaat dat op Juan Guillermo, die niet opgeeft en zijn broers dood wil wreken? Of op Fang de wolf die getemd moet worden? Of ook op Amaruq die jacht maakt op Nujuaqtutuq? Allen zijn zij koppige personages die niet weten van opgeven.

11.Conclusie.
Was dit boek de moeite en tijd waard gelezen te worden?
Aanvankelijk dacht ik: hiervan word ik helemaal niet beter en daarom kreeg het boek niet mijn sympathie en wou ik ermee stoppen. Maar gaandeweg veranderde mijn mening want het moet gezegd: dit is een zeer merkwaardig, uiterst verbluffend verhaal dat zich afspeelt dicht bij de werkelijkheid en de schrijver is een getalenteerd verteller. Als ik er bovendien nog enige lering uitgetrokken had, zou ik nog een half puntje meer gegeven hebben. Helaas, het ethisch niveau van de personages lag laag. Uitgezonderd bij de dompteur Sergio Avilés en ingenieur Robert Mackenzie.

12.Dit boek krijgt 9/ 10 Het gemiddelde van de groep is 8,1/10

 Jose Heylen


Locatie :
Online bespreking



We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat wij u de beste ervaring op onze website geven. Dit omvat cookies van websites van derden van sociale media als u een pagina bezoekt die embedded content bevat van sociale media. Dergelijke cookies van derden kunnen uw gebruik van deze website volgen. Als u doorgaat met gebruik van deze website, gaan we ervan uit dat u alle cookies op deze website graag ontvangt. U kunt echter uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen door uw cookies voor dit domein te wissen.